У практиці і сімейного лікаря, і лікаря вузької спеціалізації рано чи пізно настає момент, коли потрібно повідомити пацієнтові не дуже добру або відверто погану новину про діагноз та його наслідки. Багато хто з медичних працівників уникає цього. Бо таким розмовам не вчать в українських вузах, на відміну від європейських, де навички комунікації з пацієнтами – обов’язковий предмет в медичних вишах. Тому наші медичні працівники часто не розуміють, як саме вести складні розмови з пацієнтом.

У циклі текстів #ЕтикаДляЛікаря ми вже говорили:

✅ про повагу до автономії пацієнта , яка передбачає усвідомлення людиною того, що вона робить та право на отримання інформації стосовно власного стану здоров’я;

✅ про лікарську таємницю , яка не означає, що потрібно приховувати інформацію про стан здоров’я від самого пацієнта;

✅ про найпоширеніший протокол SPIKES, який містить 6 кроків-порад лікарю для того, щоб повідомити пацієнтові погану новину, та поради медичним працівникам стосовно того, як говорити з пацієнтом про складні питання;

✅ про книги, які розповідають про вміння лікаря будувати стосунки з пацієнтом, дотримуючись професійної етики та правил. Про книги, в яких йдеться про те, що медицина – це не тільки про мистецтво лікування та про вузькопрофільну спеціалізацію, а – перш за все, для людей і про людей .

Сьогодні хочемо доповнити список книг ще однією – Зовсім не страшна книга Anastasiya Leukhina. Радимо цю книгу прочитати кожному медичному працівникові. В ній – багато історій, але разом з тим – багато фахових порад та рекомендацій:
– вибір лікуватися чи ні – має бути за пацієнтом;
– пацієнт має право повноцінно прожити той, навіть нетривалий, відрізок часу, який йому відведено;
– інформація допомагає подолати страх, а її відсутність – посилює страх;
– де краще перебувати невиліковному хворому: у лікарні чи вдома?
– пацієнт має право на життя без болю;
– відповіді на складні питання про смерть дітям різного віку;
– корисна інформація про паліативну допомогу та багато іншого.

Книгу побудовано так, що можна починати читать з будь-якого розділу або обирати саме той текст, який потрібен саме зараз. Прочитайте, і не бійтеся складних розмов з пацієнтами та не відмовляйте їм у праві обирати, як розпорядитися рештою життя.

Матеріали НСЗУ.