Дослідження демонструють, що дуже мало з того, що проговорено на консультації, залишається у пам’яті пацієнта. Зазвичай пацієнти забувають до 80% медичної інформації: чим більше її отримують, тим менше згадують. Викликає тривогу те, що значна частина інформації, яку вони згадують, часто повна помлок і неточностей.
Дана стаття є перекладом матеріалу від The Guardian.Відсутність розуміння пов’язана з незадоволеністю пацієнта, незадовільним дотриманням режиму лікування і зниженням кількості спільних рішень в процесі лікування. Незрозумілі вказівки, довге очікування, несправні слухові апарати, відсутність перекладачів і запізнення родичів – здаються незмінними рисами клініки.
Однак, безумовно, найбільшою перешкодою в розумінні пацієнта є ніщо інше, як занепокоєння і хвилювання. Особливо яскраво ці почуття як перепона у комунікації лікаря і пацієнта виражені в онкології, де кожен жест і кожне слово мають велике значення. “З огляду на все це, коли дочка пацієнта наступного разу запитує: «Лікарю, ви не проти, якщо я запишу цю розмову?» – я відповідаю, що я не проти, але я починаю хвилюватися.
Зазвичай я б радо вітав натовп у своєму кабінеті, а зараз, за часів телемедицини, просто стиснув би плечима, коли б побачив цілу родину на екрані за пацієнтом, але чомусь думка про те, що ця сама розмова записується, змушує відчути дискомфорт і заважає.
У цієї пацієнтки поганий прогноз. Метастатичний рак. Вона тендітна, літня і хіміотерапія їй не підійде, висока ймовірність, що це лише завдасть шкоди. Я прагну бути щирим, але запис буде фіксувати тільки статистику, а не співчутливість моменту, без якого консультація втратила б свій сенс.
Один з родичів додає напруження до ситуації, вимагаючи другої думки від іншого експерта. Що, якщо моя спроба відговорити їх сприйметься як непрохана порада? Тоді є питання прогнозу. Раніше я прогнозував, що пацієнтці лишилося кілька місяців і рекомендував паліативний догляд. Але якщо мою думку записано, чи можу я дати в підтримку своєму прогнозу таку кількість даних, щоб в кінцевому підсумку він не виявився з неба? І в крайньому випадку, якщо ця консультація викличе позов про зловживання службовим становищем, чи будуть мої слова переслідувати мене? Я здригаюся від думки про те, що ці священні хвилини вивчаються в суді.Але коли я зосереджуюся на пацієнті, я відразу бачу сім’ю, яка стривожена і схвильована неочікуваним діагнозом раку. Деякі з них не говорять рідною мовою; дочка, яка перекладає, виступає доблесною посередницею у розмові. Можливість прослухати записану розмову в зручному для них темпі і повернутися з важливими питаннями може стати для них саме тим містком, який їм потрібен.У випадку літніх пацієнтів, у їх близьких та тих, хто за ними доглядають, часто виникають доречні питання про процес догляду, і їм дійсно важливо все знати, щоб надавати допомогу правильно. Але якщо вони не присутні на консультації і не наполегливі у спілкуанні з пацієнтом, їх побоювання можуть здійснюватися. Інформація, передана з вуст пізніше пацієнтами, може бути викривлена через нерозуміння, неуважність або просту забудькуватість. Оскільки медицина набирає обертів, і очікується, що пацієнти будуть вести все більш складні розмови, процес з’ясування родичем того, а що саме сказав лікар, стає нагадувати допит – і саме тому записані консультації можуть одного дня стати стандартною функцією клінічної медицини, якщо вони будуть відповідати суворим стандартам. “Процес з’ясування родичем того, а що саме сказав лікар, стає нагадувати допит – і саме тому записані консультації можуть одного дня стати стандартною функцією клінічної медицини, якщо вони будуть відповідати суворим стандартам.Близько 10% побічних ефектів лікування проявляються в амбулаторних умовах, при цьому чверть викликає необоротну інвалідність або смерть.
Якщо сталася медична помилка, вищим пріоритетом повинні бути прозорість і виправлення. Щоб гарантувати загальне розуміння, багато педіатрів відправляють однакову кореспонденцію батькам і терапевту. Для інших запис консультації може дати додатковий імпульс для поліпшення спілкування.
Одна лікарня в США пропонує знижки на медичне відшкодування лікарям, котрі погодилися на запис.
Австралійські дослідники раку тестують мобільний додаток під назвою Second Ears для запису консульацій, і їх очікування на висоті. Багато пацієнтів могли завантажити додаток у доступі і зробити запис. Дещо несподівано, але більшість лікарів не заперечували проти запису, розуміючи, що, якщо це сприяло більш прозорому і ретельному обговоренню згоди або варіантів лікування, це буде дуже корисно.
Варто розуміти, що записи в такому разі не збільшують можливість судових позовів і що збережена копія залишаєтсья в лікарняних записах – і таким чином може захистити лікарів від конфліктів і судових розглядів. Зростає визнання того, що спосіб уникнути прихованих і незручних записів – це мати належну політику, а швидкий перехід до телемедицини під час пандемії привів до зростання готовності розглядати технології як партнера в галузі охорони здоров’я.“Одне поліпшення не змінить всю систему охорони здоров’я, але при належній увазі і нагляді записані консультації можуть виявитися корисним, рентабельним і всеосяжним шляхом до надання пацієнторієнтованої допомоги.